استاد مطهری نظر اسلام را درباره ازدواج چنین بیان می کند:
الف: پیوند زوجیت از نشانه های وجود خداوند حکیم علیم است:(846) و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا(847)
ب: نکاح را سنت و تجرد را یک نوع شرّ می داند.(848)
ج: علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد بلکه من اخلاق الانبیاء حب النساء و کسانی که مانند عثمان بن ملعون فقط به روزه، نماز و شب زنده داری می پرداختند و میل به رهبانیت پیدا می کردند، سخت تقبیح شده اند.(849)
د: کانون خانواده باید از نظر فردی، محیط کاملا آماده برای کامیابی زن و شوهر از یکدیگر باشد و از نظر اجتماعی، محیط ایجاد و تربیت نسل های آینده در پرتو عواطف پر مهر فرزند، والدین، زن و شوهر نسبت به هم باشد، که بدین وسیله عواطف اجتماعی و انسانی رشد می کنند.(850)
ه: اسلام محبت عمیق و صمیمی زوجین را به یکدیگر محترم شمرده و به آن توصیه کرده است و تدابیری به کار برده که این وحدت، هر چه محکمتر باشد.(851)
و: زن از نظر اسلام، امانت خداوند است در نزد شوهر: اللهم بامانتک اخذتها(852)
ز: از نظر اسلام، زن حق خدای متعال را ادا نمی کند مگر آن که حق شوهرش را ادا کند.(853)
ح: محصول این ازدواج، آرامش، مودت و رحمت است که با شهوت و میل طبیعی متفاوت است.(854)
خلاصه آن که:
در جامعه آرمانی، در راه تحکیم و تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از متلاشی شدن این واحد اجتماعی بسیار مهم سعیی بلیغ به عمل می آید. گذشته از این، در این جامعه هم تشکیل خانواده سخت مورد تشویق و ترغیب واقع می شود و هم می کوشند تا این واحد اجتماعی چنان شکل گیرد که همه اهدافی که از آن منظور است به بهترین وجه بر آورد.(855)
گفتنی است مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده از نظر اسلام عبارتند از:
1. اصل تامین نیازهای جنسی؛
2. اصل تامین نیازهای عاطفی؛
3. اصل مشاوره؛
4. اصل سرپرستی مرد در خانواده؛
5. اصل صلح و سازش؛
6. اصل حکمیت.(856)
استاد مطهری پنج عامل علاقه به حفظ نسل، نیاز به محبت، کانون پرورش نسل ها، سازندگی جامعه و کنترل غرایز را علت انتخاب زندگی اجتماعی بیان می کند.(857)
با تحکیم این نهاد مهم اجتماعی، افزون بر سلامت روانی زن و شوهر و تربیت صحیح فرزندان، زمینه گناه اخلاقی و جنسی از بین می رود؛ بنابراین در حدیث می خوانیم در عصر ظهور زنا از بین می رود.(858)
می توان به این نتیجه رسید که در جامعه آرمانی مهریه های زنان از حالت غیر عادی که امروزه در جامعه وجود دارد، به مهریه کم تنزل خواهد کرد چرا که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: خیر الصداق ایسره.(859) و امام صادق (علیه السلام) فرمود: اما شؤم المرأة فکثرة مهرها و عقوق زوجها.(860)
و نیز می توان گفت سن ازدواج در جامعه آرمانی از آنچه امروز – با کمال تاسف – عرف شده است پایین تر خواهد آمد، چرا که اصل ازدواج به منزله احراز نصف دین و ازدواج در جوانی به منزله احراز دو ثلث دین است:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اذا تزوج العبد فقد استکمل نصف الدین، فلیتق الله فی النصف الباقی.(861)
در جامعه آرمانی، زن و شوهر تلاش می کنند یاور خوبی برای هم در مستحبات نیز باشند، به عنوان نمونه می توان به نماز شب اشاره کرد: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: رحم الله رجلا قام من اللیل فصلی و ایقظ امرأته فصلت، فان ابت نضح فی و جهما الماء. رحم الله امرأة قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان أبی نضحت فی وجهه الماء.(862)
در جامعه آرمانی مرد سعی می کند محبت خود را به همسرش اظهار کند چرا که دست پرورده مکتب اسلام، خمینی کبیر قدس سره؛ با این که مرجع تقلید و امام المسلمین است؛ قوت قلبم، محبوب عزیزم و… به کار می برد.(863) و وقتی همسر استاد مطهری از می کند و با تاثر می گوید می ترسم یک وقت من نباشم و شما از سفر بیایید و کسی نباش که به استقبالتان بیاید.(864)
و آخرین مطلب آن که: مرد می داند که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: جلوس المرء عند عیاله احب الی الله تعالی من اعتکاف من مسجدی هذا.(865) و زن می داند ما من امرأة تسقی زوجها شربة ماء: الا کان خیرا لها من سنة صیام نهارها و قیام لیلها(866)
برگرفته از کتاب